Start van de lente

Afgelopen weekend hebben we eindelijk weer de tijd kunnen nemen om aan Saga en onze reisplannen te werken. Het was namelijk een behoorlijk drukke tijd na de kerstvakantie. Ik ben voor vijf weken naar Noord-Zweden geweest om prototype voertuigen te testen en Lianne heeft hard aan haar laatste paper en thesis gewerkt. Daarnaast zijn we ook bezig geweest met het plannen van onze bruiloft, dus vrije tijd was wat ver te zoeken. Daarom hebben we een lang weekend uitgetrokken om weer een beetje vaart achter het onderhoud en onze voorbereidingen te zetten.

Ons weekend startte al op donderdag na de lunch. We hadden namelijk eindelijk bericht gekregen van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) dat we uitgenodigd waren voor het GMDSS-SRC examen. In ons vorige bericht hebben we verteld over de cursus die we hiervoor gedaan hadden in Nieuwpoort. We waren beiden overtuigd dat we hard genoeg hadden gestudeerd voor het examen, maar toch was het op het moment zelf wel weer spannend. Ik was als eerste klaar van de examengroep en met lichte nervositeit drukte ik op de knop om het examen af te sluiten. De printer begon gelijk mijn resultaten af te drukken en met hoge verwachtingen liep ik naar de medewerker van het BIPT toe. Jammer genoeg kon ik niet aan zijn gezicht aflezen of ik nou geslaagd was. En gezien de rest van de groep nog geconcentreerd examen aan het maken was, kon ik het ook niet ronduit vragen. Met dezelfde gebarentaal waarmee een Romeinse keizer het lot van een gladiator bepaald werd het duidelijk: ik was geslaagd! Nog geen vijf minuten later volgde Lianne uit de examenzaal met een brede glimlach. Het weekend was daarmee goed begonnen.

Met de mooie resultaten op zak zijn we tijdens het weekend langs de bootjeswinkel gegaan om veiligheidsmateriaal en onderhoudsproducten te kopen. Het belangrijkste wat je kunt doen voor je veiligheid is niet overboord vallen en niet zinken. Maar mocht een van beiden jammer genoeg toch gebeuren zijn we daar nu op voorbereid. Voor het overboord vallen hebben we goede reddingsvesten gekocht en deze uitgerust met een AIS-MOB noodbaken. Dit baken zendt een signaal met positie uit naar Saga in het geval dat Lianne of ik overboord valt. Zeker midden op de Oceaan is dit een belangrijke functionaliteit gezien er geen andere schepen in de buurt zijn en de eerste hulp van het schip zelf moet komen. Daarnaast hebben we een EPIRB aangeschaft. De EPIRB zendt via een speciaal satellietsysteem ook de positie en andere identificatiegegevens van het schip door aan de reddingsdiensten. Mochten we dus begonnen zijn met zinken nemen we de EPIRB en onze Garmin InReach mee in ons reddingsvlot en wachten we rustig af op redding.

Reddingsvest met geinstalleerde AIS-MOB

De eerste klus die ik heb aangepakt was het installeren van de zonnepanelen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een commerciele oplossing voor het frame omdat zelf lassen ook de nodige kosten met zich mee zou brengen en het resultaat een stuk zwaarder zou uitvallen. De panelen zijn nu in hoek verstelbaar en makkelijk de verwijderen. Hoe we precies een box in gaan varen zullen we nog maar moeten zien, het grootste voordeel is wel dat we nu veel langer voor anker kunnen blijven liggen.

Als tweede klus hebben we een lasnaad opgevuld bij de kiel. Deze lasnaad is onstaan doordat een vorige eigenaar een verstevigingsplaat op de kiel had gelast. Omdat deze plaat vooraan de kiel zit heeft het een negatieve invloed op de hydrodynamische vorm van de kiel. Met andere woorden, een negatieve invloed op snelheid en de maximale hoogte die je kunt lopen. Maar de lasnaad kon niet op tegen een pot glasvezelplamuur. Zowel het glasvezelplamuur als alle plekjes op de romp die wat extra aandacht nodig hebben zijn behandeld met Primocon, een soort grondverf.

Daarnaast hebben we nog wat andere kleine klusjes gedaan en is het onderhoud nu echt begonnen. Maar we zijn nog lang niet klaar. De komende weekenden zullen voor het grootste deel in het teken staan van Saga en andere voorbereidingen van onze reis.

Kerstvakantie als booteigenaar

Onze kerstvakantie startte al op vrijdag 17 december. Het beloofde een vakantie te worden van organiseren, klussen, eten en familie. Zelfs al varen de meeste mensen niet meer midden in de winter, er zijn nog genoeg ondewerpen waarmee je je als booteigenaar mee bezig kunt houden.

Van Jacobs LifeSaving in Strijen hadden we een telefoontje gekregen dat het reddingsvlot geinspecteerd was en klaar was om op te halen. Op vrijdag ben ik dus op en neer gereden om het vlot op te halen. Alles was in orde, maar we hebben het vlot wel laten aanvullen met noodrantsoenen en water. Tot mijn verassing kregen we de oude batterijen, zeeziektetabletten en noodvuurwerk mee. Voor het vuurwerk kwam het wel van pas dat oud en nieuw in zicht was. Dat is natuurlijk een mooi moment om eens te testen hoe dat werkt zonder over te komen als een hooligan.

De volgende dag stond alweer in het teken van reisvoorbereidingen. Lianne en ik waren ’s ochtends naar Nieuwpoort gereden om deel te nemen aan de cursus SRC-GMDSS (Short Range Certificate – Global Marine Distress & Safety System). Nota bene, we hebben een DSC marifoon aan boord waar je officieel wel dit certificaat voor nodig hebt. Het SRC-GMDSS certificaat staat gelijk aan Marcom B. De instructeur van de Vlaamse Vaarschool heeft ons gedurende 8 uur de nodige stof bijgebracht om mee te kunnen nemen aan het theorie examen. Gelukkig met een goeie dosis humor en wat praktische oefeningen, anders was het wel een lange zit geweest. Voor degene die nog eens in de buurt van Nieuwpoort zijn: de garnalenkroketten zijn daar echt geniaal.

Cursus volgen in de haven van Nieuwpoort

Uiteindelijk zijn we op maandag pas afgereisd naar Nederland om aan de boot te werken in Lelystad. Helaas was het te koud om te schilderen (zelfs in de verwarmde loods) dus zijn we vooral bezig geweest met de installatie van de zonnepanelen en het inventariseren van alle andere onderhoudsklussen die we nog willen uitvoeren. Als het straks weer wat warmer is in het voorjaar gaan we het dek wat aanpakken en natuurlijk een verse laag anti-fouling aanbrengen.

Naast het werken aan de boot heeft Lianne zich ten doel gesteld om het klein vaarbewijs 1+2 te halen. Dus tussen alle kerstdiners door moest ze elk moment benutten om zich bekend te maken met de stof. Dit was echter makkelijker gezegd dan gedaan, want vaarbewijs 1+2 vergt veel studietijd en oefening. Sterker nog, de avond voor het examen moesten les 7 en 8 nog helemaal doorgenomen worden. Gelukkig startte het examen in Goes pas om 12:00u en kon Lianne de autorit nog gebruiken om de laatste stof tot zich te nemen. En niet zonder resultaat: uiteindelijk is ze met vlag en wimpel geslaagd.

Hard studeren voor het vaarbewijs.

Op naar de winterstalling

Het einde van seizoen 2021 is aangebroken. Dit jaar laten we de mast van Saga achter bij Tuned Rigs & Ropes in Enkhuizen voor het vernieuwen van de verstaging. Zelf gaat Saga in Lelystad de verwarmde loods in, zodat we er zeker van zijn dat we alle werkzaamheden kunnen afmaken voor het vaarseizoen van 2022.

Westerhofdag

Varen zit in het bloed van de familie Westerhof. Toen het IJsselmeer nog de Zuiderzee was, voer mijn opa al naar de eilanden Schokland en Urk vanuit Kampen. Dat deze passie voor zeilen is doorgegeven aan de kinderen en kleinkinderen blijkt wel uit het formaat van onze vloot: tijdens de Westerhofdag op 5 september 2021 bezat de familie Westerhof maar liefst 5 zeilboten, waarvan Saga natuurlijk de mooiste is 🙂

Het concept was simpel: lekker een stukje varen van Kampen naar Schokkerhaven en daar gezellig picknicken. En gezien de Westerhofjes haast nog meer kunnen genieten van lekker eten dan van zeilen, waren er heerlijke hapjes in overvloed.

Zonder dat we officieel een race gevaren hebben, heeft oom Hans natuurlijk de zeilwedstrijd gewonnen. De prijs voor het lekkerste hapje is gegaan naar Henk-Jan met zijn buffelburrata en Marloes heeft de troostprijs verdiend omdat ze een stukje gesleept moest worden. Al met al was het dus een super geslaagde familiedag!

Zeilen met Benno en Lianne, een ervaring van Laura.

Feije en Laura aan boord van Saga

De afgelopen jaren zijn Feije en ik meerdere keren meerdaags met Benno en Lianne gaan zeilen. Hoe heb ik dat ervaren? Als een hele verruimende ervaring, vol met mooie tegenstellingen. Een aantal voorbeelden van die tegenstellingen zijn; ten eerste, het feit dat je je op een relatief klein oppervlak begeeft en toch volkomen vrij bent en de ruimte ervaart. Met 4 personen meerdere dagen op een zeilboot kan ook een intense ervaring zijn, toch voelt het volkomen vrij. Dit heeft uiteraard ook te maken met het feit dat we elkaar volledig accepteren voor wie we zijn en er daardoor geen spanning ontstaat.

Een andere mooie tegenstelling is dat zeilen een ‘actieve’ bezigheid is en tevens heel rustig is. Het grootste deel van de tijd is er niet veel noodzaak om iets te doen, maar op cruciale momenten is het erg belangrijk om juist te handelen. De afwisseling tussen rust en overgave, je volledig door de wind laten meenemen en de momenten dat je goed moet opletten, bijvoorbeeld bij bruggen, het tegenkomen van andere schepen of het aanmeren.

Wat ik misschien nog wel de mooiste tegenstelling vind is de onafhankelijke afhankelijkheid. Onafhankelijk, omdat je zelf kunt bepalen waar je heen vaart, hoe lang en of je ergens langer wilt blijven of niet. Tegelijk de afhankelijkheid van de omstandigheden, soms is er geen wind, soms iets te veel, soms moet je door een brug die niet bedient wordt en soms word je zeeziek. Vrij om te gaan waar je wilt, maar wel mee moeten gaan met de meteorologische omstandigheden.

Mee bewegend op de golven, in de flow, is de prettigste manier om je voort te bewegen. Skills en overgave komen bij elkaar. De skills die je nodig hebt zijn zeer divers. Je moet kunnen zeilen, navigeren, iets repareren als het stuk is, weten hoe aan het juiste materiaal te komen. Misschien nog wel de belangrijkste skill om te hebben is om op de cruciale momenten rustig te blijven en juist te blijven communiceren. Dat is waar ik Benno en Lianne zeker mee kan complimenteren. Beide zijn ze erg kalm als het er op aan komt, waardoor het vertrouwen er zeker is dat het goed gaat. Je kunt je altijd in onverwachte situaties begeven, maar met de juiste houding en de rust om te handelen los je ook de nieuwe onbekende situaties weer op. Ik heb absoluut respect voor de plannen die B en L hebben om een wereldreis te maken. Ook weet ik dat ze het absoluut kunnen.

Ik ben erg dankbaar dat wij zo vaak hebben mogen meezeilen. Tot voor die tijd had ik alleen nog zeilervaring op de Friese meren. Vooral in een laser heb ik leren zeilen, veel omslaan en weer verder gaan. Ik was dus wel gewend om te zeilen, maar had nog vrij weinig ervaring met groter water, bruggen, een marifoon, varen op de motor en navigeren. Dit laat ik dan ook vooral nog over aan B en L. Dan zie je pas hoeveel meer je moet kunnen dan alleen zeilen.

Ook kun je bij B en L aan boor altijd lekker eten. Heel veel boterhammen met pindakaas en allerlei toppings. Lianne kan heerlijk koken en de koffie is altijd heerlijk (die ik helaas de laatste keren heb moeten missen ivm mijn zwangerschap). ’s Avonds spelletjes spelen of nog even door de haven wandelen geven echt een vakantie gevoel. Al met al een hele positieve ervaring aan boord van Saga. Vele verhalen werden er geschreven en het mooiste verhaal komt nog, de grote reis. Wat moet dat mooi worden en wat wens ik jullie dit toe!

Laura

Terug naar huis via het IJsselmeer

In IJmuiden aangekomen leggen we de boot vast en gaan we op zoek naar wat te eten. We zijn erg moe van onze trip en er is helaas niet veel in de buurt te bekennen. Uiteindelijk stappen we een louche (zoals de Belgen dat zo mooi kunnen uitdrukken, het betekent shady in het Engels) snackbar in die alleen maar patat met mayo en een beperkt assortiment snacks heeft, op zich geen probleem natuurlijk. Nadat we onze patat krijgen, waarbij de mayo iets te stijf staat en de kroket iets te krokant (=uitgedroogd) is en de frikandel ook te wensen overlaat, zijn we allang blij dat we de volgende dag er niet ziek van zijn geworden. We vertrekken die ochtend met goede moed richting Amsterdam met daarachter het vertrouwde IJsselmeer. In het Noordzeekanaal worden we opgeroepen via de marifoon met de vraag of we ons schip stil kunnen leggen en worden we uiteindelijk even tegengehouden door een boot van de Port of Amsterdam. Er moest een zeeschip een van de havens wordt uitgesleept. Het blijft altijd indrukwekkend om deze grote schepen (deze kwam uit Nassau, Bahama’s) van dichtbij te zien. Nadat we langs Amsterdam Centraal zijn gevaren en we kort het bruisende Amsterdam met de vele sloepjes en veerboten achter ons hebben gelaten, komen we uiteindelijk weer bij het IJsselmeer. Met een mooi windje in de rug varen we langs Pampus richting de haven van Muiden, waar ook prinses Beatrix haar boot heeft liggen. Met een prachtig uitzicht op het Muiderslot zijn we dan ook erg gecharmeerd van dit haventje. Na heerlijk gegeten te hebben in het centrum van Muiden vertrekken we de volgende dag richting Lelystad waar een nieuwe gasfles op ons staat te wachten. We hadden ons laatste gas al verbruikt tijdens onze tocht richting IJmuiden. Met een nieuwe gasfles hebben we een heerlijk maaltijdje kunnen koken voor Henk-Jan, die ons met zijn mooie nieuwe motor is komen opzoeken. Vanuit Lelystad gaan we vervolgens de volgende dag richting Stavoren, waar we het anker uitgooien en daarbij helaas ons bijbootje lekprikken met onze windvaaninstallatie. Na een spoedreparatie kunnen we gelukkig nog wel van boord voor boodschapjes en om onze vrienden Feije en Laura op te halen. Er weinig wind dus dobberen we richting Workum, waar we weer voor anker gaan zodat we lekker kunnen zwemmen. Na veel wijn en lekker eten genieten we van de zonsondergang en kruipen dan ons bedje in. We zetten Laura en Feije weer af in Stavoren en varen zelf door naar Urk zodat we alweer dichterbij huis zijn. In de haven van Urk staan we verbijsterd van de drukte, maar ook van het scheepje dat tegen de wal aan schuurt omdat er iets mis is met de motor (?). We kunnen gelukkig nog net een plaatsje vinden en duiken nog weer eens Urk in met zijn aparte maar prettige visserssfeer (of hoe je het ook kan noemen). Vanuit Urk varen we onze laatste tocht van onze zeer geslaagde vakantie richting Kampen waarbij we ons verbazen (ook al hadden we wel wat verwacht) van de enorme sterke stroming van soms wel 2,5 knopen door de hevige regenval in de Benelux. We kijken terug op een geweldige vakantie, waarin we veel hebben geleerd, maar ook enorm hebben genoten van het zeilen en het avontuur. We kunnen dan ook wel stellen dat dit ons zeker niet heeft afgeschrokken en dat dit naar meer smaakt!!

Helgoland – Norderney – IJmuiden

Na 30 uur zeilen en onze langste tocht tot nu toe krijgen we Helgoland eindelijk in zicht. Met de machtige rode rotskust en lange Anna (rotspunt) is het toch een bijzonder gezicht om op af te varen. Na wat moeilijke communicatie met de havenmeester weten we dan toch de tankplaats te vinden om (gierige Hollanders die we zijn) gelijk onze tank aan te vullen met belastingvrije diesel. Met volle tanks varen we opnieuw de haven in om een plekje te vinden naast een mooie Vindö. Zo actief als we nog zijn na onze eerste nachttocht verkennen we ’s avonds gelijk het eiland en gaan we al snel op jacht naar de zonsondergang die, net zoals de stank van de Jan van Genten, adembenemend is. We ontdekken al snel dat het eiland klein maar erg bijzonder is. Je kan enorm dichtbij de gigantische Jan van Genten komen die veel herrie maken en stinken, maar ook de zeehondjes en robben zijn niet bang van een paar mensen en liggen heerlijk te chillen op het strand (leuke feitje: dit doen ze voor de aanmaak van Vitamine D). Naast de dieren zijn de rode rotspartijen die uit het waterschieten even indrukwekkend als prachtig en is het een leuke wandeling om een rondje om het eiland te lopen.

Met een rondje te hebben gevaren om Helgoland is het tijd om verder te gaan en vertrekken we richting het Duitse Waddeneiland Norderney (of Nordny zoals ik vrijwel zeg). De tocht verloopt (te) rustig en we moesten helaas wat motoren. We kwamen redelijk vroeg aan tijdens opkomend tij. Dit betekende dat we het toch wel spannend vonden om via het Dovetief binnen te varen, maar met nog een dikke 70 cm water onder de kiel varen we uiteindelijk toch veilig het diepere water en de haven tegemoet. De volgende ochtend wacht ons een COVID test zodat we ook daadwerkelijk op het eiland en in de haven mogen verblijven. De test is gelukkig negatief en we kunnen het eiland met zijn mooie duinen en ontelbare konijntjes verkennen. De tweede dag gaan we lekker chillen met een lekkere frisse maar gelukkig niet al te koude duik in de zee. We besluiten die dag daarna te vertrekken maar de weergoden zitten ons niet mee. Tijdens onze eerste poging om het eiland te verlaten komen we terecht in een dikke mist. Zo dicht dat de tonnen vlak voor onze boot uit de mist opduiken en we minder dan 50m ver zien. Na meerdere websites te hebben geraadpleegd besluiten we dan om terug te varen naar de haven. Hier zullen we door een zomerstorm dan nog een paar daagjes moeten blijven liggen tot onze spijt. Ondertussen vermaken we ons met Duitse biertjes drinken en taart eten. Ook niet verkeerd.

Nadat de storm is gaan liggen wagen we ons door het krappe geultje met hoge golven waarbij onze magen gelukkig niet al te veel omdraaien. De koers wordt gezet richting IJmuiden/Amsterdam: zo’n 160 mijl en 30 tot 35 uur varen. Tijdens de nacht wordt Benno meer heen en weer geschud dan dat hij kan slapen. Uiteindelijk neemt hij om half drie ’s nachts het roer van mij over, waarbij hij nog net de Melkweg kan bewonderen voordat de zon begint op te komen. De tocht verloopt voorspoedig maar helaas zit de haven van Amsterdam volgens de havenmeester zo vol dat we blijven hangen in IJmuiden.  

Van Schokkerhaven naar Helgoland

Nachtzeilen, traffic seperation schemes, een logboek bijhouden… het zijn allemaal vaardigheden waar we afgelopen vakantie ervaring in opgebouwd hebben! In deze video nemen we jullie mee op onze eerste dagen van onze zeilvakantie, waarbij we van Schokkerhaven via Terschelling naar Helgoland (Duitsland) zijn gevaren.

(Mocht bovenstaand filmpje niet werken, probeer dan deze:)

Genieten van het mooie weer

Het lijkt erop dat de grijze meimaand volledig wordt gecompenseerd met een zonovergoten juni en daar proberen wij natuurlijk de vruchten van te plukken. Ook de afgelopen weekenden zijn we weer vanuit Brussel naar Kampen gereisd om elk zonnestraaltje mee te pikken en Saga nog beter te leren kennen. We hebben voor het eerst geankerd, gegennakerd en met de Aries windvaan gezeild!

Met de genaker op het Ketelmeer

De gennaker van mijn ouders werd op hun Dehler 35 CWS bijna niet gebruikt, dus mogen wij deze in bruikleen hebben. Omdat onze afmetingen van de tuigage niet zoveel verschilt met die van hun, hadden we goede hoop dat het geen probleem zou zijn om de gennaker op onze boot te varen en dat bleek inderdaad het geval. Van de afgelopen drie weekenden hebben we hem al twee keer aan de mast gehad. Het is toch wel handig om net even een knoopje erbij te varen als er maar weinig wind staat.

In hetzelfde weekend hebben we ook voor het eerst het anker uitgegooid in het Keteloog. Dit is een mooi beschut eiland in het Ketelmeer, waar veel vogels hun gezang laten horen. Omdat we geen centimeter bewogen hadden op het anker, hebben we het ankeren twee weekenden later nog eens uitgeprobeerd met wat meer wind onder Urk. ’s Nachts trok de wind nog wat aan en werden Lianne en ik opeens wakker vanwege een hard geluid. We stonden allebei om ongeveer 03:00 uur opeens naast ons bed om toch maar eens te kijken of we niet ergens tegenaan gedreven waren. Waarschijnlijk was het slechts het straktrekken van de ankerketting dat het luide kabaal tot gevolg had, want we lagen de volgende ochtend nog steeds netjes op dezelfde plek volgens de GPS.

Ankeren in het Keteloog
Geen verkeerd uitzicht om wakker te worden.

Naast de rustige dagen, waar de gennaker een uitkomst was, hebben we ook wel veel wind gehad. Een mooie halfwindse koers met 14-20 knopen wind was een uitgelezen kans om eens wat ervaring op te doen met onze windvaan. Toen we eenmaal het blad van de Aries in het water hadden gekregen, was de vaan zo gemonteerd en de lijntjes zo bevestigd. We hadden maar een beetje tuning van de stand van de vaan nodig en we lagen netjes op koers. Geniaal werk, zo helemaal zonder stroom op koers blijven.

Met de windvaan naar Enkhuizen

Verder hebben we Saga een weekje naar Enkhuizen gebracht voor controle van de mast en de verstaging bij TUNED Rigs & Ropes. We kregen te horen wat we ongeveer verwachtten: het is niet slecht, maar wel aan de oude kant. Nog maar even hard sparen, dan kunnen die mannen het voor ons in de winter helemaal in orde gaan maken.

Als je dan op weg vanuit Enkhuizen naar je winderige ankerplek voor Urk mag genieten van luchten zoals deze, dan wens je eigenlijk dat je dagen en nachten achter elkaar mag doorzeilen. Het blijft fascinerend dat we dat op onze planning hebben staan.

En ze heet… Saga!

Het mag geen geheim zijn dat we niet van het meest geniale voorjaar genieten in 2021, maar dat laat ons er niet van weerhouden zo veel mogelijk naar de boot te gaan. Waar we wellicht wat minder ervaring opdoen in het zeilen, doen we des te meer ervaring op in de technische klusjes aan boord. Een van de klusjes die we onder handen hebben genomen is het verven van de bilge. Door wat oppervlakkige roest begon de verf wat los te komen, en dat smoor je het liefst in de kiem met wat Owatrol en bilgeverf:

Daarnaast hebben we afgelopen weekend nog een veel leukere klus geklaard: het hernoemen van de boot! En dat werd inmiddels wel tijd, want we hadden de nieuwe naam al bedacht voordat we haar kochten in november 2020. Maar om dan het juiste lettertype te kiezen en uit te zoeken hoe je een nieuwe naam programmeert in de AIS en… enfin, Albatros werd Vivre, en Vivre heet nu Saga, dus wij zijn beretrots dat het nog net iets meer echt onze boot is!